Door het Get Happy Programma werd Karla succesvoller in minder uren met meer voldoening en geluk

Karla ByOscar

Karla is sinds 3 jaar directrice van een stichting

Na haar studie had Karla allerlei banen en daarnaast functies als vrijwilliger. Ze was betrokken bij kinderen die minder kansen hebben. Als geboren netwerker kwam ze terecht in een functie als fondsenwerver bij een stichting die vakanties regelt voor tieners met een geestelijke of lichamelijke handicap. Na een aantal jaren werd ze commercieel manager en later schoof ze door naar operationeel manager. Op 42-jarige leeftijd nam ze de directiefunctie over op voorspraak van andere managers in het bedrijf. Dat doet ze nu 7 jaar. Het is een hectische baan waarin veel geregeld moet worden met subsidieverstrekkers, sponsoring door particulieren en bedrijven, met de gehandicapten en hun ouders voor de vakanties.

Waardering voor hard werken

Door de jaren heeft ze aanzien gekregen in het wereldje. Daardoor werd ze voorgedragen als voorzitter van de adviesraad van stichtingen die zich richten op gehandicaptenzorg. Dat is ze nu 3 jaar.

Ze is de rots in de branding. Als er iets is misgelopen komen de managers naar haar voor hulp.
Daarnaast is ze al 22 jaar vrijwilliger bij de voedselbank. Ze zou ermee moeten stoppen, maar ze kan dat toch niet in de steek laten. De meeste zaterdagochtenden helpt ze een paar uurtjes. Dat geeft ook wel ontspanning en het is gezellig met de collega’s.

Door de jaren is Karla steeds drukker geworden. Soms baalt ze daarvan. Ze kan eigenlijk geen nee zeggen.

Thuis

Een jaar of 6 geleden is Karla gescheiden. Ze waren uit elkaar gegroeid en haar man kon het niet aan dat ze carrière maakte. Karla vond dat raar, ze deed toch gewoon haar werk! Nu is ze zo’n 2 jaar bevriend met Jaap en ze wonen al een tijdje samen. Jaap regelt de boel thuis naast zijn werk als docent op het ROC in de stad. Uit haar huwelijk heeft Karla 2 jongens; nu 18 en 15 jaar oud. De oudste gaat na de zomer studeren en de deur uit.

Vroeger deed ze aan turnen. Maar na haar afstuderen aan de universiteit is ze daarmee gestopt. Nu doet ze, als ze niet te laat thuis komt, 1 keer per week aan yoga. Op zondag loopt ze regelmatig een golfbaantje met 3 vriendinnen. Dat ‘rondje’ wordt gezellig afgesloten met een lunch en Chardonaytjes. Karla houdt van lekker koken. Vroeger kookte ze vaak en zocht mooie recepten uit. Nu heeft Jaap dat overgenomen en kan ze thuis aanschuiven of na-eten.

Ze blijft zich zorgen maken

Karla ligt soms wakker over de toekomst. Wil ze, als over een jaar of drie de jongste ook het huis uit gaat met Jaap in dit grote huis blijven wonen? Ze is dan 10 jaar directeur. Haar energie neemt af en de overgang maakt het soms echt wel vervelend. Wat wil ze? Ze heeft al veel bereikt. Haar gezondheid is prima, al is ze bovenaan de trap wel buiten adem. In de kast hangt een rijtje leuke haute couture jurken die een maat te klein zijn – eigenlijk al twee.

Steeds vaker is ze het zat om de problemen in de stichting op te lossen en komt ze chagrijnig thuis. Ze heeft veel stress van al dat gedoe. Die stress loopt gedurende de week op. Vorige week heeft ze de Manager Speciale Projecten zelfs staan uitschelden – niets voor haar. Ze merkt de laatste tijd dat de stress op zondagavond al begint – wat komt er deze week weer? 

De noodstop haar eerste migraineaanval

En inderdaad dinsdag ontstaan er problemen met een grote sponsor die niet tevreden is over de informatie die hij niet krijgt. En woensdag gaat de Manager Speciale Projecten verkouden en met keelpijn naar huis. Donderdag belt hij dat hij positief getest is op corona. Nou komt alles op Karla’s bord. Alle mensen die met hem contact hebben gehad moeten getest worden en tot de uitslag in quarantaine.
Hoe moet dat met de vakantieprojecten? Zaterdag krijgt Karla een gierende migraineaanval. Dat had ze nooit eerder. Ze moet in bed blijven. Hoe moet dat komende week?

Diagnose van de huisarts

Woensdag kan Karla weer naar buiten kijken. Ze heeft dagen op bed gelegen en voelt zich uitgeput. Jaap maakte zich zorgen en heeft, doortastend als hij is, de huisarts gebeld. Hij wist niet wat hij anders kon doen en maakt zich zorgen.
De huisarts komt. Karla is in geen jaren bij haar geweest. De huisarts diagnosticeert een hoge bloeddruk maar kan verder niets vinden. Ze stelt voor een check up te doen: bloedonderzoek en ze adviseert naar een diëtist te gaan. Als Karla vertelt dat ze zich zorgen maakt over haar werk, luistert de arts goed en stelt voor naar de psycholoog te gaan die Karla heeft geholpen na haar scheiding of naar een leefstijl of GLI-coach. Als de arts weg is duizelt het Karla. Terug naar de psycholoog trekt haar niet.

Coaching klinkt liever. De dagen erna zakt de hoofdpijn en gaat ze af en toe googelen. Dat is een wirwar van informatie.

Uitslag verhoogde waarden bloedsuiker, ontstekingswaarden en LDL

De uitslagen van de huisarts tonen verhoogde waarden voor bloedsuiker, ontstekingswaarden en LDL – de verkeerde cholesterol. Waarschijnlijk heeft ze pre-diabetes en mogelijk vasculitis. Ze schrikt ervan. Ze dacht dat ze gewoon gezond was. Wat moet ze doen? Zo makkelijk als ze kan beslissen en sturing geven in haar werk, zo moeilijk vindt ze het om voor zichzelf een keuze te maken. Wanneer heeft ze hier tijd voor?

De keuze . . .

De zondag erop, na het rondje golfen en lachen met vriendinnen, gooit ze het in de groep. Elke vriendin herkent wel een aspect van haar problemen en situatie. Het gesprek gaat alle kanten uit maar Karla is blij met de steun en de herkenning – ze is gelukkig niet de enige. Tijdens het gesprek vertelt een vriendin over haar coach. Ze kwam bij hem omdat anderen haar hadden aangeraden af te vallen. Inmiddels weet ze dat het gaat om haar gedrag en de mindset om goede keuzes te maken. Hij heeft een Get Happy pakket en dat is volgens haar ook echt iets voor Karla. Samen kijken ze op de smartphone naar zijn website. Het geeft een goed gevoel en haar vriendin is enthousiast.

En als je wilt kan hij bij je thuis coachen of tijdens een wandeling. Dat is wel te combineren denkt Karla en ze besluit contact op te nemen.

Start met maken van krachtige keuzes

In de coaching van Oscar is Karla gaan kijken naar wat haar drijft. Door welke overtuigingen en onzekerheden worden haar beslissingen gestuurd. In de gesprekken met Oscar komen een aantal wetmatigheden naar boven in haar gedrag. Hieruit blijkt dat ze onbewust nog rekening houdt met de eisen van haar strenge moeder en van haar eerste man. Ze vindt het belangrijk erbij te horen en om mensen het naar de zin te maken. Dat had ze niet verwacht.

Hoe moet ze dat veranderen want ze wil zo niet door?

Met deze zaken heeft Oscar duidelijk ervaring. Hij stelt haar gerust en verzekert haar dat ze stapje voor stapje resultaten zal boeken. “Je hebt tientallen jaren roofbouw gepleegd op je lichaam. Het is niet goed om het nu weer onder druk te zetten door te snel te willen herstellen”.

Zelfbeeld

Karla wil snel afvallen en gezonder gaan leven, want door de berichten van pre-diabetes en de ontstekingswaarden in haar bloed beseft ze de urgentie.

Het is van lange termijn belang om haar zelfbeeld aan te passen naar wat ze zelf wil en het niet langer te baseren op de sleutelfiguren die hierop in haar verleden een stempel hebben gedrukt. ‘Dat gaat je lukken met terugval en doorzettingsvermogen en ik zal je begeleiden’., zegt Oscar. Karla mag leunen op zijn ervaring, maar ze moet ook echt zelf aan de slag. Oscar stimuleert haar om zich elke week te richten op een of max twee concrete doelen, en moet ze elke week een stukje zelfonderzoek doen.

Succesvoller tijd gebruiken en werken

Oscar zegt:” Gebruik de lunchpauze echt als pauze. Even niet aan je werk denken en als het kan een blokje omlopen. Bewegen, frisse lucht is goed voor je brein en geeft je meer focus en creativiteit. Probeer de ochtendproblemen te parkeren voor na die pauze en de wandeling. Dan zal je ze waarschijnlijk gemakkelijker oplossen”.

Karla leert te accepteren dat ze Nee mag zeggen of varianten daarvan, zoals ‘Ik wil dat wel doen, maar dan moeten we samen kijken wat we laten vervallen’ of ‘Ik kan dat doen en heb er overmorgen tijd voor’. Ze merkt dat de vrager dan vaak zijn eigen zaken gaat oplossen.

Ontspannen

Ze leert dat ontspannen iets anders is dan luilakken. Het kan haar mentaal zodanig opladen dat ze die tijd ruimschoots inhaalt. De wandeling tijdens de lunch kan maken dat ze veel efficiënter werkt. Maar ook na een intensieve vergadering is het goed even tijd te nemen om het te laten bezinken en eventuele acties in te plannen. Het is ook goed in het weekend gewoon lekker te ontspannen en mogelijk inspiraties op te doen.

Door steeds druk te houden kom je niet in je creative brain waves. Het klinkt allemaal zo logisch, als Oscar dat zegt maar hoe past ze dat toe in haar werkroutine?

Nieuw gedrag, meer rust en meer resultaat

Oscar lacht: “Niet. Als je wilt veranderen is het niet meer van hetzelfde of iets erbij. Je gaat iets nieuws doen. Dus buiten je normale routine. Dat schuurt en het geeft soms direct een goed gevoel en soms is het een paar weken lastig. Maar je komt er wel”.

Juist in het beslissen welk gedrag ze wil en dit haarzelf aan te leren blijkt de grote toegevoegde waarde van Oscar. Zijn begrip, praktische aanpak en confronterende eerlijkheid in combinatie met zijn zelfspot en humor maken dat Karla het oppakt en (belangrijker) als het even niet lukt dit als leerervaring te zien en niet als reden om op te geven. Ze wordt steeds krachtiger in het leren van nieuwe manieren om dingen te doen zoals ze het zelf wil.

Regie en persoonlijk leiderschap

In de coaching gaat Karla door een reeks topics die haar vooruit helpen om regie te nemen over haar leven en persoonlijk leiderschap te integreren in haar beslissingen.
Steeds krijgt ze vragen mee waardoor ze inzicht krijgt in hoe ze nu functioneert en hoe ze wil functioneren. Elke twee weken brengen de korte termijn doelen haar verder. Door aan zichzelf te werken en de manier waarop ze zaken organiseert – en met de spiegel van Oscar – krijgt ze belangrijke inzichten. Ze leert die stapje voor stapje toe te passen, waardoor ze beter prioriteiten stelt en bewuster keuzes maakt. Een groot verschil van het rennen van probleem naar probleem. Ze krijgt meer overzicht en rust.

Behaalde resultaten na 3 maanden

Karla heeft na de zomervakantie een reeks veranderingen doorgevoerd. Het effect is dat onderstaande punten zijn gerealiseerd. Daardoor heeft Karla focus op haar kerntaken, waardoor ze effectiever is en minder uren werkt, omdat ze bijna geen problemen meer oplost – ‘brandjes blussen’ zoals Oscar het noemt.
Ook privé heeft ze zaken opgepakt. Daardoor is ze nu klaar om meer prioriteit te geven aan haar persoonlijke gezondheid en haar eigen wensen en doelen waar nooit tijd voor was.

Puntsgewijs

  • Team high potentialsom aan te delegeren.
    Hierdoor kan ze zelf meer focussen op haar kerntaken.
  • Samen strategisch doel concreet maken Met korte termijn stappen en taken per manager om het te realiseren.
  • Weekschema met een escalatieprotocol. Hierdoor is elke manager een dagdeel thuis werken en besteden aan niet operationele taken.
  • Invoeren foutencultuur. Het team heeft mandaat zaken op te lossen en ervan te leren. 
  • Concrete persoonlijke wensen voor dit jaar en een tweede lijst voor volgend jaar. Hierdoor kreeg ze focus.
  • Met haar man heeft ze hun ‘samen scenario’ gemaakt voor als beide jongens uit huis zijn. 
  • Door een vriendin bij de voedselbank te introduceren kon ze (eindelijk) zelf met een goed gevoel stoppen. 

Een goed team om mee te organiseren en aan te delegeren

Haar resultaten en successen na 6 maanden, het smaakt naar meer

  • De stress die ze had is sterk verminderd. Haar zorgen zijn afgenomen en slapen is verbeterd.
  • Ze bereikt meer resultaat met minder werk. In de stichting is Karla nog maar heel zelden betrokken bij problemen.
  • Ze werkt vooral aan de doelen en dromen van de Stichting. En kan zich richten op de netwerkpartijen die belangrijk zijn.
  • De resultaten van de Stichting zijn flink verbeterd. Ze konden 4 extra vakantieprojecten voor ieder 40 kinderen oppakken. Dat heeft haar veel voldoening gegeven.
  • Haar aanzien in de adviesraad is flink groter geworden
  • Karla is elke donderdag middag vrij. Hierdoor heeft ze tijd voor zichzelf en voor haar man en jongens.
  • De afgelopen 3 maanden heeft ze een gezonde leefstijl opgepakt. Ze voelt zich slanker, sterker en fitter.
  • Karla is trots op zichzelf en zelfverzekerd in haar functioneren. 

Resultaten Get Happy programma

Kortom: Karla richt zich op kerntaken, omdat ze de rest goed georganiseerd heeft. Hierdoor is belangrijke aandacht voor haarzelf mogelijk geworden. Daardoor heeft ze tijd om te ontspannen en te sporten waardoor ze juist meer energie en focus heeft, wat leidt tot beter resultaat. Ze heeft meer tijd voor haar partner en de kinderen ook omdat ze meestal ’s avonds thuis is. Bovendien is ze gezonder en vitaler.

Wat ze bereikte door de Get Happy coaching:

  • Betere prestaties op het werk in minder tijd
  • Gunstiger werk – privé balans
  • Minder zorgen en daardoor minder stress en beter slapen
  • Tijd gezond te leven, bewegen en eten.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Nog meer blogs!

een afspraak maken met oscar

Mijn afspraak maken

Wil je persoonlijk kennismaken? Dat kan! Laat in het formulier hiernaast even je gegevens achter. Dan krijg je gegarandeerd een antwoord terug.

Heb je andere vragen en/of opmerkingen? Ga dan naar de contact pagina en vul daar het formulier in. Je kunt ook gelijk bellen of e-mailen.